Z czym jeść twaróg?

Ser i twarożek, to produkty zaliczane do nabiału. Wykonane są na bazie mleka krowiego, jednak coraz częściej możemy spotkać się w sklepach także z serem i twarożkiem wykonanym na bazie mleka koziego lub owczego.

Producenci nabiału oferują szeroką gamę serów różnego rodzaju, zarówno serów żółtych, białych, jak i topionych.

Sery żółte, w porównaniu ze wszystkimi przetworami mlecznymi, zawierają największą ilość wapnia. Jego ilość może być aż od 6 do 10 razy większa, niż ta w serach twarogowych. Taka sytuacja jest wynikiem zastosowania innych procesów technologicznych podczas ich produkcji. Jednak ser żółty zawiera dużo więcej tłuszczu, od 30 nawet do 80 %, przez co nie powinien być zbyt często spożywany przez osoby z podwyższonym cholesterolem.

Jogurt na słodkoPodobną ilość tłuszczu, co sery żółte, zawierają sery topione, jednak zawierają one mniejszą ilość wapnia. Są one także bogatszym źródłem fosforanu. Fosfor wraz z wapniem reguluje procesy mineralizacji kości, przy czym jego obecność jest niezbędna do zapewnienia optymalnego wchłaniania wapnia.

Podobnie jak w przypadku mleka, także sery można zakupić w zależności od upodobań, albo tłuste, albo o obniżonej zawartości tłuszczu. Oczywiści zawartość tłuszczu wpływa przede wszystkim na ilość kalorii. Opakowanie serka typu „Fromage” naturalny, dostarcza 30329,7 kalorii, plaster serka Rokpol pełnotłustego, to 1148,9 kalorii. Plaster sera pełnotłustego, w zależności od firmy, dostarcza od 876 do 1068 kalorii. Plaster sera tłustego, jest mniej kaloryczny i dostarcza około tysiąca kalorii. Dwudziestogramowa porcja serka topionego, jest mniej kaloryczna i dostarcza około 600 kalorii. Mniej kaloryczny jest ser typu „Feta”. Plaster takiego sera to niewiele ponad 400 kalorii. Opakowanie stupięćdziesięciogramowego serka twarogowego homogenizowanego pełnotłustego dostarcza prawie 25000 kalorii.

Do wyboru mamy także mniej kaloryczne serki twarogowe tłuste, półtłuste i chude. Szczególnie dzieci przepadają za serkami homogenizowanymi owocowymi.

Sery żółte i twarożki są doskonałą propozycją na śniadanie, dostarczającą dużo energii i wapnia.