Dlaczego powinniśmy pić mleko?

Mleko, to podstawowy składnik, na bazie którego tworzy się różne produkty, zwane ogólnie nabiałem. Mleko jest także podstawą do wielu smacznych dań, takich jak naleśniki, zupy mleczne czy budyń.

Mleko, a także różnorodne napoje mleczne, śmietana i sery powinny znaleźć się w każdej prawidłowej diecie. Duża zawartość wapnia sprawia, że mleko jest doskonałym, naturalnym, czyli łatwo przyswajalnym źródłem tego pierwiastka, które jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu kostnego. Dlatego też organizowane są kampanie reklamowe z udziałem znanych i cenionych ludzi sportu, muzyki i filmu, by nakłonić dzieci do picia mleka. Zaczęto także rozdawać kartoniki z mlekiem w szkołach, by każde dziecko mogło codziennie wypić porcje mleka.

Żywność mleczna, oprócz wapnia, mleko zawiera także składniki mineralne, witaminy D i A oraz te z grupy B, zaopatruje nasz organizm także w białko, które jest podstawowym budulcem komórek i tkanek oraz w węglowodany, dostarczające naszemu organizmowi energii.

Spożywanie mleka zapobiega osteoporozie, pomaga w leczeniu chorób metabolicznych, korzystnie wpływa na obniżenie „złego” cholesterolu i nadciśnienie tętniczego. Niestety, nie wszyscy mogą spożywać mleko, gdyż uczuleni są na niektóre jego składniki.

Często boimy się, że pijąc mleko, które zawiera w duża ilość tłuszczu, możemy przybrać na wadze. Jednak w sklepach można bez problemu nabyć mleko o różnej zawartości tłuszczu i tym samym nie pozbawiać się przyjemności jego picia.

Oczywiście najwięcej kalorii posiada mleko zagęszczone słodzone. Jedna jego porcja (30 g), to aż 3268 kalorii. Nieco mniej kaloryczne jest mleko niesłodzone, którego porcja dostarcza 392,3 kcal. Alternatywą dla mleka zagęszczonego jest mleko o niskiej zawartości tłuszczu. W zależności od upodobań mamy do wyboru mleko o zawartości tłuszczu: 3,5%, 3,2%, 2%, 1,5% i 0,5%. Jedna szklanka takiego napoju dostarcza, odpowiednio: 1287, 1226.4, 1024, 943 i 781 kalorii. Dla tych, którzy nie lubią mleka krowiego, albo chcą sobie urozmaicić mleczną dietę, alternatywą jest mleko kozie lub mleko owcze.

Mleko jest nie tylko smacznym, ale przede wszystkim zdrowym napojem.