Dzienne spożycia nabiału

Nabiał, a przede wszystkim mleko powinny znaleźć się w codziennym menu każdego człowieka, niezależnie od wieku i płci. Oczywiście, ze względu na dużą zawartość białka i wapnia, na codzienne spożywanie mleka lub napojów mlecznych, a także jego przetworów, powinny zwrócić szczególną uwagę dzieci i osoby po 50 roku życia.

Wapń zawarty w nabiale korzystnie wpływa na układ kostny. Niedobór tego składnika w okresie dojrzewania sprawia, że kości są słabo zmineralizowane i przez to są łamliwe, a u osób dorosłych, narażone na osteoporozę.

Specjaliści od zdrowego odżywiania zalecają, by każdego dnia spożywać co najmniej dwie pełne szklanki mleka lub tyle samo napojów mlecznych, takich jak kefir czy jogurt, a także 1-2 plasterki serów.

Osoby dorosłe i młodzież powinni pić mleko o obniżonej zawartości tłuszczu, od 1,5-2%, gdyż zawiera ono zbliżoną do mleka pełnotłustego ilość witamin A, D i E rozpuszczalnych w tłuszczach, a jednocześnie dostarcza tyle samo białka, wapnia i witaminy B.

Instytut Żywności i Żywienia określił dzienne spożycie mleka w przypadku, gdy jest ono jedynym źródłem wapnia. W celu pokrycia dobowego zapotrzebowania na ten składnik dzieci w wieku 1-3 lat powinny wypijać 3,4 szklanki mleka, dzieci mające 4-6 lat, 3,6 szklanki, a dzieci w wieku 7-12 lat, 3,8 szklanki tego napoju.

Chłopcy w wieku 13-20 lat, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na wapń, muszą wypić 4,6 szklanki mleka dziennie, a dziewczęta w tym samym wieki 4,4 szklanki.

Mężczyźni do 46 roku życia potrzebują 3,8 szklanki mleka, a kobiety do 59 roku życia 3,6 szklanki. Osoby w podeszłym wieku powinny dziennie spożywać 3,2 szklanki mleka.

Najwięcej mleka powinny wypijać kobiety ciężarne. Optymalne dzienne spożycie tego napoju to 6 szklanek.

Jeśli ktoś jednak nie przepada za mlekiem krowi, może zastąpić go bardziej kalorycznym mlekiem kozim lub napojami mlecznymi, a także serkiem twarogowym.

Zarówno napoje mleczne, jak serki twarogowe zakupić można w wielu smakach owocowych i warzywnych, dzięki czemu można urozmaicić swoją dietę. Owocowe, mleczne desery, takie jak serki homogenizowane czy jogurty, czy budynie, są także smacznym i zdrowym daniem chętnie spożywanym przez dzieci.